Carnaval, dat vier je met z'n al - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van freekverhoof - WaarBenJij.nu Carnaval, dat vier je met z'n al - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van freekverhoof - WaarBenJij.nu

Carnaval, dat vier je met z'n al

Door: Freek

27 Februari 2007 | Nederland, Amsterdam

Zo, ruim een week te laat maar toch nog een beetje up to date...

Vorige week werd me vanuit Nederland een aantal keer de verbaasde vraag gesteld: 'vieren ze daar ook carnaval dan?' Inmiddels weet ik na vorige week dat daar een volmondig 'ja' op te beantwoorden is. Carnaval leeft hier nog wel meer dan in m’n Homeprovence Brabant!

Het begint allemaal ergens op een zondag met een optocht voor de kinderen. Hier zelf niet bij geweest, had een afspraak met het strand... De daaropvolgende vrijdag is de teenerparade, in het donker passeren dan een wagen of 20 bevolkt met zowat de hele jongere bevolking van Curaçao. Dit gelukkig wel mogen meemaken. Vrijdagavond samen met wat andere stagiaires naar Otrobanda gelopen en een plek langs de optocht uitgezocht. Na uren wachten passeerde uiteindelijk de stoet, de tribune waarop we zaten werd zowat omver geblazen door de muur van boxen die achterop de meeste wagens was gebouwd, wow.

De avond erna, zaterdagavond dus, is het allemaal te doen in Punda. Langs de 'grote' weg staan dan een aantal standjes met bandjes. Lekkere Caribische carnavalsmuziek. Hier ook bij geweest en tot na tweeën blijven hangen, het was ook wel erg gezellig.

Zondag gebeurt hier hetzelfde als in Nederland alleen dan op ‘iets’ grotere schaal. Het hele eiland loopt uit om de grote optocht te kunnen zien passeren. We zouden met een groepje gaan kijken en om voor wat verkoeling te zorgen hadden we met zijn zessen geld ingelegd voor bier, een koelbox en een winkelwagen die we 's nachts op het laatste moment nog hadden geregeld bij tjoller (zwerver) Richard. Vraag je om 1 uur 's nachts of hij de volgende morgen om 9 uur zo'n ding kan wegzetten op de patio... hoor je een uur later het kenmerkende winkelwagengeluid over de stenen en komt hij met zo'n ding de hoek om :p. Danki zeggen we dan.

's Ochtends hebben we de koelbox afgeladen met bier (zo'n 96 grote blikjes (A)) meegenomen naar de optocht in Otrobanda. Een paar uur in de zon staan branden natuurlijk voordat het allemaal een beetje begon. Gelukkig in de buurt van een barbequekraam gestaan zodat we in ieder geval genoeg te eten hadden. Uiteindelijk was het dan toch zover en kwamen de eerste wagens de hoek om. Wat volgde waren enkele uren van volkshysterie. Ge-wel-dig! Iedereen gaat helemaal los en op in de muziek. Dit duurt ongeveer drie uur en nadat de laatste wagen was gepasseerd zijn we teruggelopen naar Punda. Meteen vanuit daar doorgegaan naar Wet & Wild om daar de week nog even goed af te sluiten. Iedereen was maandag toch vrij...

Die maandag voor het eerst ontzettend verbrand op het strand. Was ook niet zo'n succes om na de uren in de zon met carnaval me vandaag weer bloot te stellen aan de hete bol. Gelukkig is het inmiddels allemaal bruin geworden en doet het ook geen pijn meer :p ;).

Dinsdag hoefde bijna iedereen maar een halve dag te werken. In de middag dus met de bus vanaf de garage naar huis gegaan en binnen Schindlers List afgekeken, weinig zin om nog erger te verbranden natuurlijk! 's Avonds werd het carnaval voor dit jaar afgesloten en daar moesten we natuurlijk ook bij zijn. Weer met een groepje naar Otrobanda, waar de optocht nu meteen nadat we aan waren gekomen voorbij kwam. Het bleek vrijwel dezelfde te zijn als van zondag alleen leek iedereen nog blijer, vrolijker en uitgelatener. Heb echt genoten van de sfeer! Geweldig dat je hier bij kan en mag zijn. Nadat de optocht voorbij was gekomen besloten we nog even een kijkje te nemen bij het afsluitende vuurwerk. Dat zou om 12 uur moeten beginnen op een veldje vlakbij. Daar aangekomen bleek er een grote pop te staan van een meter of 3 hoog met al wat mensen er omheen. Wij natuurlijk allemaal vlakbij gaan staan om maar niets te hoeven missen ;). Klokslag 12 uur ging het ding de hens in en een paar seconden later konden we met z'n allen rennen. Hoewel we in eerste instantie dachten dat het allemaal niet veel voorstelde, kwam daar met een paar donderslagen aan heldere hemel een beetje verandering in. BAM!, KLABAM!, terwijl de schokgolven kennismaakten met onz lichamen renden we naar achteren. Daar voelden we ze nog steeds maar was het effect wat aangenamer. Nadat de pop was uitgebrand werd nog wat ontzettend mooi siervuurwerk aangestoken. Heb met open mond staan genieten van dit einde van de carnaval.

De rest van de week was natuurlijk weer gewoon de reguliere sleur. Wel leuk dat er woensdagavond een bekende van me is aangekomen. Heb ooit bij hem in de klas gezeten op de NHTV en we trokken toen al veel samen op. Nu dus weer en dat is wel gezellig. Vrijdagavond met Jordi en Lieke naar de Pianobar geweest en dat was leuk. De Piano man van Billy Joel gehoord en nog een hoop andere bekende pianonummers, superleuke avond!

Zaterdag eigenlijk vrij weinig uitgevoerd, zoals het hoort dus. 's Avonds met Joris en Dennis naar Mambo en daar een beetje lam geworden. De Amstels gingen erg hard... maar het was dan ook erg gezellig. Om 3 uur met de zwarte taxi (letterlijk en figuurlijk dit keer) naar huis gereist en nog even bij de Nachtwacht gezeten. Daarna naar de patio gegaan en even meegedaan aan Twister. Het zou uiteindelijk de laatste keer blijken te zijn dat ik mijn Nederlandse schoenen uit heb mogen doen. Na het spelletje Twister gaan slapen en daarbij kennelijk mijn schoenen vergeten mee naar binnen te nemen (was ook allemaal niet helemaal helder meer :p).

Zondagmiddag (eerste keer dat ik tot na 12'en slaap hier) om kwart voor twee (!) gewekt omdat we zouden gaan duiken en er toen achter gekomen dat mijn schoenen niet meer binnen stonden. Gelukkig slippers kunnen lenen van Wouter en daarmee naar de duikschool gegaan. Met z'n achten achterin de bak van een jeep is trouwens best wel gezellig. Bij de duikschool eerst een dvd bekeken met uitleg over veiligheid enzo en daarna buiten op het land nog wat gedemonstreerd voordat we met fles en al het water in mochten. Best wel spannend! Eerst een paar meter vlak onder het wateroppervlak gesnorkeld en daarbij ademhalend uit de fles. Apart gevoel, eerste ademteugen zijn best wel benauwend. Later wordt het gelukkig wel beter. Toen bleek dat het met iedereen goed ging werden we in groepjes van vier verdeeld en mochten we op de bodem van de zee (in dit geval zo'n 3 hele meters) gaan zitten om daar wat oefeningen te doen. De moeilijkste, het mondstuk waardoor je ademt uit je mond halen en weer terug in je mond doen, ging de eerste keer bij mij niet helemaal goed maar uiteindelijk lukte het toch zonder boven water te moeten komen. De volgende keren ging het gelukkig wel helemaal goed. Na de oefeningen hebben we een minuutje of 20 onder water gezwommen en zijn daarbij tot zo'n zes meter gedoken, wel mooi om te zien allemaal al die beestjes!

Na de proefduik besloten een aantal zich al meteen in te schrijven voor de PADI-cursus. Ik denk er nog even over na maar denk wel dat ik ga doen. We'll see.

Zondagavond weer naar Wet & Wild geweest alleen nogal snel moe geworden dus rond 9 uur weer naar huis gereist en vrij snel daarna al gaan slapen. Maandagochtend dus weer eens lekker uitgeslapen op stage verschenen.

Zo, nu zijn jullie weer up tot date geloof ik! Ik ga er weer vandoor, moet zo even prepaid stroom gaan halen in Otrobanda.

Ayo en tot de volgende keer!

Freek.

• 28 Februari 2007 - 08:21

Marja:

Hoi Freek, zo te zien vermaak jij je wel daarzo. Veel tijd gehad om een leuk verhaal te schrijven ! Groetjes vanuit Tilburg.

• 28 Februari 2007 - 16:26

Tonneke:

hoi freek, wat leuk om eens zo carnaval te vieren,lekker uit je dak.
    wat duiken betreft,advies gewoon proberen,worden we duikmaatjes,wat denk je daar van? verder heerlijk genieten en tot mails tonneke.

• 28 Februari 2007 - 20:19

Rogier:

Ha ouwe PIMP!

Alles goed jongen? Wat een verhaal zeg! Eerlijk gezegd heb ik het niet helemaal gelezen, omdat ik daar simpelweg geen tijd voor heb (ben aan het werk). Maar ik kon het niet laten om dit venster te sluiten zonder een berichtje achter te laten!

Zie je snel jongen,

Rogier

• 01 Maart 2007 - 18:12

Mieke :

Hoi Freekie
    Wat een vervelend leventje daar zeg wat zal jij blij zijn als je weer terug bent???
    Geniet er maar lekker van jongen dit vergeet je je hele leventje niet meer toch???
    Blijf genieten

• 01 Maart 2007 - 20:34

Sandy:

Hee Freek,
    Wat een verhalen....erg leuk om te lezen!! Veel plezier en geniet van het mooie weer!!
    Groetjes van je nichie Sandy

• 04 Maart 2007 - 08:31

Lies:

Wij zijn niet jaloers hoor.
    genieten maar.grt lies

• 04 Maart 2007 - 14:14

Joan:

Freek! Blij te horen dat je duikles goed ging!! :D En lovely foto's might I add ziet er nog eens anders uit dan 't carnaval hier. hahaha
    Have fun!!
    Groetjes, Joan

• 11 Maart 2007 - 07:49

Gerda:

Het lijkt me een geweldige reis Freek. Je stage zal vast een succes zijn, maar de rest maakt het ook heel erg de moeite!
    Groetjes.

• 12 Maart 2007 - 00:03

Ati:

So he Freek jij had zin om te schrijven. Ik heb helaas nog niet alles gelezen, maar ik wou wel een kleine reactie schrijven.